SJK:s årsmötesresa på nya Botniabanan 28 maj 2011.

En bildberättelse från ovannämnda resa. Start från Örnsköldsviks nya resecentrum klockan 8:30 med Norrtågs Reginamotorvagn. Färden går direkt till Umeå Ö, dit vi anländer 09:40. Efter ett kort uppehåll så växlar vi ner till Umeå godsbangård, där det är visning av Norrtågs nya verkstadslokaler som är under färdigställand. Efter ca en timme så återvänder vi i riktning Örnsköldsvik. Nu gör vi dock fotostopp på alla mellanliggande stationer och även en tur ner till Husums bruk. Örnsköldsvik N. tvingades vi att hoppa över p.g.a. att vi var lite sena. I Örnsköldsvik blev det så lunchuppehåll 13:00 till 14:30. Eftermiddagens tur gick söderut, över Ångermanälven till Västerspby på Ådalsbanan, och sedan åter.

Norrtågs Regina före avgången från Örnsköldsvik. Tåget går från spår 11. Det andra spåret heter spår 12! Det finns bara två spår. Varför dom inte heter 1 och 2? Ja det lär vara så att detta bestämdes efter en mycket blöt kväll/natt då ingen var nykter. Och någon rimligare förklaring är ju svårt att se.


Örnsköldsvik C.


Förarhytten på Reginan.


Umeå Östra.


Umeå Östra.


Moderna arkitektur av resecentret vid Umeå Östra. Snyggt!


Ännu en bild från Umeå östra, med en "tågfotograf" i full aktion!


Mest bussavgångar. Får hoppas att tåg trafiken framledes blir lite intensivare än just nu.


Norrtågs nya skötselhall, vid Umeå godsbangård. OBS "spårspringet" är legalt.


Interiörbild.


Interiörbild.


Återresan från Umeå har börjat. Här passerar vi Umeälven, med Holmsund i bakgrunden.


Första stoppet blir Hörnefors, här ser vi Resecentrum.


Plattformsskylt "Hörnefors C". Lite patetiskt med C (centralstation!)


Även Normaling har en centralstation!


Plattform med Resecentrum.


Här är full längdsplattform. Till vad nytta, ingen tror väl på allvar att natt-tågen kommer att har behov att stanna här? Och snart finns troligen inga natt-tåg kvar!


Reginan kommer ut ur tunneln vid Husums station.


Husum.


Fotokörning vid grindarna till Husums bruks fabrik.


Tågfotografer i aktion.


Husums bruk.


Åter till Örnsköldsviks centralstation.


Timmertåg till Husums bruk väntar på avgång.


Railpool, TX Logostik lok 185 697-0.


Eftermiddagsturen gick först till Åskottbergets 3,3 km långa tunnel. Vi stannar inne i tunnel för studiebesök av utrymningsvägar och säkerhetstunnel.


Utrymningsväg via en parallell säkerhetstunnel.


Huvudtunneln.


Vi far vidare över Ångermanälven och kommer in på Ådalsbanan. Här ser vi den nya stationen Kramfors-Sollefteå Flygplats. Får väl hoppas att det blir någon form av matarbuss till flygfältet, det är bara några km, men för långt att gå. Å andra sida så lär nog trafikutbytet bli magert. Få tåg och få flygavgångar. Men tanken är mycket god.


Dags för återresa, passerar här Ångermanälven igen, med Styrnäs kyrka.


Strax innan vi kommer fram till Örnsköldsvik syns Teracoms stora radio/TV master på Åsberget.


Åter till Ö-vik efter en mycket lyckad och intressant dag. Ett stort tack till reseledningen och alla funktionärer. I morgon blir det en ny resa, då med Y6-7 motorvagnar tillhörande Örnsköldsviks Järnvägs Sällskap. Då går turen till Hoting och Östersund.


En sista bild. Skyltfrosseri.

Vill ni följa på med söndagens resa, klicka då på länken nedan...

Till söndagens resa, mot Hoting och Östersund.

Åter till huvudmenyn, övriga bilder.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, 12 juni 2011. Vid mail, tag bort "X" i adressen.

besöksräknare

statistik