Blandade spårvagnsbilder från Dresden, i östra Tyskland.

Dresden, en stad i östra Tyskland med ca 510 000 invånare. Staden förstördes mycket svårt under terrorbombningarna år 1945.
Här finns ett väl utbyggt spårvägsnät med 12 linjer, moderna ledvagnar, linjelängd 128 km och med en lite udda spårvid på 1450 mm.
Vagnbredden är trots detta bara 2300 mm. Allt är välskött och prydligt. Gamla Tatravagnar användes inte längre i ordinarie trafik.
Foto i maj 2010.


Augustusbrücke, med katolska kyrkan till höger.


NGTD8DD, en vagn från Bombardier med en längd på 30 meter. 40 st levererades under åren 2006-09.


Reklammålad NGT6DD, från ett konsortium av Bombardier, Siemens m.fl. Längden är 29,7 meter. Detta är den första modernare vagnen
som levererat till Dresden, under åren 1995-98. 60 st vagnar är levererad.


Reklammålad NGT6DD igen. Enkelriktningsvagn.


NGTD12DD från Bombardier. Detta är den längsta vagntypen, hela 45 meter. 42 st levererade under åren 2003-10.
Vagnen är märkt "Zwickau", (varför?) som är en annan spårvägsstad 80 km sydväst om Dresden.


Könneritz Str.


Schäfer Str. Längs bak i bilden ser ni en blå spårvagn. Det är CarGoTram, se nästa bild!


En av spårvägsstaden Dresdens största sevärdhet är CarGoTram, en godsspårvagn, som en gång i timmen kör gods till/från VW:s bilfabrik mitt i Dresden.

Till specialsidan med CarGoTram, godsspårvagnen.



NGT8DD, som enkelriktningsvagn. Bombardier, Längd 41 meter. 23 st har levererats åren 2000-02.


Två reklammålade vagnar.


Dresden Mitte.


Theaterplatz.


NGTD8DD på Augustusbrücke.


Theaterplatz.


Altmark.


Altmark. Lägg märke till kryssmärke och dubbla ljussignaler vid övergångstället.


Altmark. 41 meter spårvagn.


En spårvagn på Augustusbrücke. Bilden tagen uppifrån tornet på Frauenkirche.


Reklammålade vagnar vid Pirnaischer Platz. Detta är en s.k. Doppelhaltestelle, anges på H-skylten. Vagnen stannar bara en gång på hållplatsen.


Pirnaischer Platz.


Ännu en reklammålad vagn i centrum.


Strassburger Platz.


Hyrd vagn vid Strassburger Platz.


Rudolf-Harbig-Stadion vid Lenné Str.


Stadtbahnwagen nr 150. Leveranshistoria över fönstren.


Hauptbahnhof. Spårvägssignaler, överst anger växelläget, nedre raden, signal för vänstersväng, rakt fram resp. högersväng.


Hauptbahnhof. Här hittar vi en av Dresdens två "Grand Junction" korsningar.

Specialsida för denna spårvägskorsning.



Hauptbahnhof.


Hauptbahnhof.


Rejäla hinder för gummifordon.


Postplatz, spårvagnsknutpunkt i centrala Dresden.


Postplatz, spårvagnsknutpunkt i centrala Dresden.


Strax väster om Postplatz. Dresdens centrum blev utplånat vid terrorbombningarna 1945. Vissa områden är fortfarande en blandning
av stora bostadkasserner från 50-60 talet, "kommunistkomplex", rivningstomter, moderna byggnader allt i en "salig" blandning.


Nytt och återuppbygt, vid Zwinger


Målningar om Dresdens spårvägshistoria. Dessa finns på muren mot järnvägslinjen, vid stationen Dresden Mitte.


Neustädter Markt i bakgrunden.


En spårvagn kommer från Augustusbrücke,


Bautzner Landstrasse


Interiörbild.


Strisen, Altenberger Str.


Altenberger Str.


Strassburger Platz.


Den moderna Synagogan.


80 meter spårvagn vid samma hållplats, Vissa hållplatser har "Doppelhaltestelle".


Ytterligare en bild frå Postplatz.


Ändstation för linje 10, Friedrichstadt.


Bahnhof Neustadt.


Marienbrücke. ICE tåg på järnvägsbron i bakgrunden.

Till sidan med CarGoTram, godsspårvagnen i Dresden.

Till sidan Schwebebahn, hängbana (bergbana) i Dresden.

 

Åter till huvudmenyn, övriga bilder.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, 8 juni 2010. Vid mail, tag bort "X" i adressen.

besöksräknare

statistik