Glasgows subway.

Glasgows subway, tunnelbana, är den tredje äldsta i världen, efter London och Budapest. Öppnades redan 1896. Den är liten i alla dimensioner.
Korta smala plattformar, små 3-vagnars tåg med cirkulär profil.
Det finns bara en linje som är oändligt lång, då tåget hela tiden går runt i en cirkel, i samma rikting. Det går naturligtvis tåg i andra riktningen också.
Man talar om "Outer Circle" och "Inner Circle". Se bilderna med kartorna.
Lite fakta. Det finns 15 stationer på den 10,4 km långa sträckningen och ett varv tar 24 minuter. Tågen går med 4, 6 eller 8 minuters intervall,
beroende på veckodag och tidpunkt. Över 13 miljoner passagerare transpoteras per år.
Glasgow hade sin blomstringstid på 1950-talet då stan kallades för "Imperiets verkstad". Väldigt stora skeppsvarv och en stora mekaniska industrier.
Invånarantalet var som max. 1 090.000. Idag är allt detta nerlagt och befolkningen har minskat till ca 650 000 personer. En enorm nedgång,
vilket även syns på bebyggelsen. Myckel tomma och övergivna lägenheter/lokaler. Glasgow hävdar numera sig främst genom handel.
Men staden är absolut värt ett besök, och inte minst då dess subway.


Här ser man tydligt dimensionerna. Allt känns nästan som modeljärnväg.


Karta på linjenätet som bara består av en linje. Tågen går som sagt i en cirket, runt, runt. Ett antal åt varje håll,
kallad inner cirkel och ytter cirkel.


Karta med Subway inritad.


Interiörbild.


Buchanan Street.


Biljettförsäljning och spärrar.


St. Enoch.


St. Enoch station.


Bridge Street.


Bridge Street.


West Street.


West Street.


West Street.


Spärrar.


Queen Street, den näst största järnvägsstationen i Glasgow,
och subway stationen Buchanan Street. Entren är nerför trappan och sedan till höger.


En historisk bild från Glasgows Transport Museém. Här finns även ett antal spårvagnar från den tiden då Glasgow hade ett mycket stort spårvägsnät.


Äldre karta med Subware. Dockorna är numera helt igenfyllda. All hamn- och varvsverksamhet är nerlagt.


Ännu en bild på "ticket office" och spärrarna.


Nergång från Kelvinbridge.


Kelvinbridge.


Tågmöte i Govan. Vid denna station sker tidsregleringen. Här finns även verkstäder för fordonen,
dessa ligger ovan mark. Jag han tyvärr inte med att titta på detta.


Entrebyggnaden i Govan.


Chessnock, nergång.


Musseivagn, uppställd i biljetthallen vid Buchanan Street.


Typiskt nergång av senare modell, Cowcaddens.


Cowcaddens.


Ännu en nergång, här vid Bridge Street.


West Street, där ovan ett av de många pendeltågen som trafikerar Glasgowområdet.


Här syns tydligt den cirkulära profilen på både tunnlar och tåg.


St. Enock station.
 

Åter till huvudmenyn, övriga bilder.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, 20 juli 2008. Vid mail, tag bort "X" i adressen.