Krakow som spårvagnsstad.

Här följer ett bildreportage från Krakow, Polen. Landets största kulturstad med ca 750 000 invånare. En stor spårvägsstad
med en blandad vagnpark. Trippelkopplade Tatravagnar, i olka målningar, ledvagnar med släp, vagnar inköpta från Wien,
moderna låggolvsvagnar. På en linje användes moderna tvåriktningsvagnar då det saknas vändslinga. Spårläget är i centrum
mycket bra. Trafiken är också mycket intensiv och ofta kan man se flera trevagnståg köa efter varandra. Tyvärr så verkar
det här med signalpriorientering för spårvagnar vara lite si och så med.
Stora arbeten pågår med att bygga en Snabbspårvägslänk med en hållplats under järnvägsstationen.
Alla bilderna är tagna i centrala Krakow, maj 2007.



.


.


Trevagnars Tatratåg, en mycket vanlig syn.


.


Imponerande med flera trevagnarståg efter varandra.


.


.


.


.


Karta över spårvägsnätet.


.


.


Här gäller det att välja rätt signalbild.


Möte mella två moderna låggolvs ledvagnar.


.


.


Fordon av olika slag.


Nej, bilden har inte kommit fel, lite kultur skadar inte....
Mariakyrkan i gamla stan, Stare Miasto.


.


.


.


.


Wien spårvagn.


.


.


.


.


.


Korsning mellan pendeltåg och spårvagn.


.


Tvåriktningsvagn på nybygd sträcka, utanför Krakow Glowny (centralstationen).


Här vänder linje 24. Vändslinga saknas, så tvåriktningsvagnar användes. Förlängningsarbete norrut pågår,
ledning uppsatt med växel saknas. Sträckan ingår i den nya Snabbspårslänken.


En sista bild, reklammålad vagn.


Åter till huvudmenyn, övriga bilder.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, uppdaterad 27 maj 2007. Vid mail, tag bort "X" i adressen.