Spårvägen i Nice.

Nice på franska Rivieran, har bara en enda linje, 8,7 km lång, som öppnades 2007. Ytterligare två linjer är dock under byggnad. Det mest intressanta med Nice nybyggda spårväg är att "stadsarkitekten", inte vill ha några förfulande luftledningar och stolpar i centrum. Vad gör man då? Jo man låter spårvagnen gå med batteridrift förbi två sektioner i centrum där luftledning saknas. Varje sträcka rör sig om ett antal hundra meter. Titta på bilderna så får ni se.


Gare Thiers.


Gare Thiers.


Linjenätskarta. Den röda är spårvägen.


Tidtabell.


Gare Thiers.


.


Las Planas, slutstation.


Las Planas. Vagnhall och verkstad. Stora glasrutor ut mot gatan och hållplatsen.


Las Planas.


.


Bd Comte de Falicon.


Bd Comte de Falicon.


Comte de Falicon.


Comte de Falicon.


Interiör.


Av Jean Medecin.


Här slutar kontaktledningen.


Strömavtagaren fälls ner, innan fortsatt färd utan kontaktledning, nu med batteridrift. Hållplats Massena.


Nog är det snyggt utan luftledning!.


Lite lustig skylt. En spårvagn med strömavtagare och luftledning !! Stämmer inte här.


En ren och vacker bild, inga stolpar och ledningar. Le Place Massena.


Le Place Massena.


Le Place Massena.


Le Place Massena.


Så får vi fälla upp strömavtagaren och fortsätta färden med luftledning. Hållplats Opera Vieille Ville.


Opera Vieille Ville.


Opera Vieille Ville.


.


.


Cathedrale Vieille Ville.


Den andra delsträckan utan luftledning. Pl Garibaldi.


Den andra delsträckan utan luftledning. Pl Garibaldi.


Garibaldi.
 

Åter till huvudmenyn, tåg- och spårvägar.

Åter till sidan med nio olika spårvägsstäder, maj 2012.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, 19 juni 2012. Vid mail, tag bort "X" i adressen.

besöksräknare

statistik