Långedragslinjens sista bit, Långedrag - Saltholmen, 100 år,
firandes den 5 april 2008 med gamla "Långedragsvagnar".
Nedan följer några bilder från dagen.



En "äkta" gammal Långedragsvagn. Här strax efter avgång från Saltholmen.
Ursprungligen från 1928.


208:an vid Nya Varvets hållplats.


M8-302 med S26-336, limpsläp, vid Nya Varvet.


Ringliniens M23-15, från 1949.


133 vid Tranereds, numera nedlagda hållplats.


M23-61 från 1956 vid Berga.
Gick i trafik i Gävle, ombygd 1967.


Vagn M5-133 vid Kärringberget.


M25-606, från 1961, har just lämnat Lånedrag, på väg mot stan.


Långedragsvagnen, MB01-208. Strax efter Hinsholmen


Mot Långedrag.


M23-15 också denna vagn, strax vid Långedrag.


Västra Frölunda Hembygdsförening har skärmutställning om linjen.


Vändslingan i Saltholmen.


Avgång från Saltholmen, för den"kort-tjocka" Långedragsvagnen.


Långedrags hållplats, med M5-133 från 1920.


M25-606, vid, ja det framgår väl....


Långedragsvagn 208 har just lämnat Hagens hållplats.


Kungsten, eller Stadsgränsen som det hette tidigare.


På väg upp mot Sannabacken.


Fridhemsgatan.


Fridhemsgatan.


Dagens modernaste vagntyp, M32, på linje 11, som linjen heter idag.


M31, den vanligaste vagntypen idag på "Långedragslinjen". Här vid Roddföreningens hållplats.
Enda kvarvarande väntkuren av gamla typen.


M28-29 var under många decenium den vanligaste vagntypen på linjen.
Än idag går den i vissa turer.

Åter till huvudmenyn, övriga bilder.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, 13 april 2008. Vid mail, tag bort "X" i adressen.