Ett bildreportage från Smok:s vårresa i Västergötland, 31 mars 2012.

En kall vårdag var det så dags för årets första motorvagnsresa, en utfärd med Smok, (Svenska Motorvagnsklubben). Resan gick från Falköping, mot Herrljunga och vidare till Öxnered, Trollhättan, Norge/Vänerbanan, dvs. gamla Bergslagsbanan till Alvhem. Härifrån åker vi till Lilla Edet och sedan åter till Alvhem och så till Göteborg. Rundtur på industrispår/hamnspår i Göteborg. Efter lunchuppehåll bär det iväg mot Borås och Herrljunga. Här lämnar jag tåget, motorvagnarna fortsätter till Falköping. Rundturen framgår av kartan nedan. (Från Trafikverket)
Som vanligt när det gäller Smok så var resan välplanerad med flera fotokörningar och stopp samt bra resehandlingar. En mycket trevlig dag. Fast visst var det kallt, burr, några plusgrader och kylig vind, med det rår ju inte Smok för.
Ha en trevlig stund med bilderna.


De tre motorvagnarna av typ Y6-Y7-Y8, ankommer till Herrljunga. Lätt snöfall och nollgradigt.


Karta över vår resväg. Kartan är hämtad från från Trafikverkets hemsida.


Herrljunga, med en av Kinnekulletågets Y1. En X12-3197 från Uddevalla inkommer just.


På Västtrafiks X11, finns denna dekal. "samarbete", onekligen lite patetiskt efter allt strul med denna tågoperatör. Nåja det var inte detta vi skulle tala om...


Vårt tåg 9:22 annonseras på tavlan. Måste vara första gången ett tåg annonserats till Lilla Edet i Herrljunga.


Första stoppen är Vara. Stationshuset, Resecentrum, är en numera en konstinstallation där allt är blått. Det gäller ju att sätta orten, i detta fall Vara, på kartan.


Tågmöte, med Kinnekulletåget mot Göteborg. Dubbla Y31. Tåg nummer 3311.


Stopp i Grästorp i väntan på tågmöte,3825.


Västtrafiks X11 från Uddevalla närmar sig Grästorp.


I Trollhättan möter vi en svarting med Karlstadtåg, 358.


Fotokörning på nuvarande Velandabro. Till höger ser vi den nya dubbelspårsbron. Till vänster, utanför bilden finns resterna av den första Velandabron.


Fotokörning.


Tågfotografer i aktion.


Ytterligare en bild från Velandabron.


Efter färdriktningsändring i Alvhem så når vi nu Lilla Edet.


Vi kommer bara till pappersbrukets grindar, som är stängda.


Vi vänder åter söderut och efter Göta blir det en fotokörning.


Fotokörning.


Fotokörning.


Lödöse hållplats, här står en tankvagn.


Så kommer vi till Göteborg C. Tror nog att den orange/gula färgsättningen är en av de vackraste/finaste som har funnits inom järnvägen. För inte är X2 färgsättning vacker !


Skylten gäller inte vårt tåg !


Avgående tåg, 15:11 Skandiahamnen.... Roligt med ovanliga skyltningar.


Karta från Trafikverkets hemsida. Från Göteborg C kör vi först ut till Skandiahamnen, så långt vi kan komma.
Sedan till Göteborg/Marieholm och så till Göteborg Norra, även här, så långt vi kan komma innan grindar och lok stoppar vidare färd.
Så åter till Olskroken för ändring av färdriktning och upp över nya godstågsviadukten till Liseberg, där det blir ett kort för stopp för avstigande. Därefter mot Borås.


Stopp vid Göteborg Norra.


Göteborg Norra.

Åter mot Olskroken.


Så har vi kommit till Borås.


En X12, från Herrljunga kommer in på spår ett.


Närbild på X12-3218


Interiörbild på vår motorvagn.


Ljungs stationshus.


Väntan på mötande tåg.


En X11, tåg nummer 3841.


Så kommer vi åter till Herrljunga, efter nästa 10 timmars resa.
Vad är det man säger: "Det är resan i sig själv som är målet"

Åter till huvudmenyn, övriga bilder.

E-post: rune.feldtX@telia.com © Foto, Rune Feldt, 4 april 2012. Vid mail, tag bort "X" i adressen.

besöksräknare

statistik